niedziela, 10 listopada 2013

Co to jest właściwie ta cukrzyca?

Gdy pierwszy raz usłyszałam cukrzyca - skojarzyło mi się to jedynie z cukrem, a w wyobraźni pojawiała się pełna cukierniczka. A gdy pierwszy raz zobaczyłam zapis 1 WW byłam w szoku, że mama każe bratu zjeść aż tyle batonów skoro dopiero co mówiła, że nie będzie mógł jeść słodyczy. Jednym słowem cukrzyca była dla nas jedną wielką niewiadomą...


Potem wiedziałam już, że WW to wymiennik węglowodanowy, a cukrzyca to...



Według definicji cukrzyca typu 1 to choroba autoimmunologiczna co oznacza, że u ludzi młodych cukrzyca spowodowana jest zniszczeniem lub niewydolnością komórek beta trzustki, odpowiedzialnych za produkcję i wydzielanie insuliny. Ten rodzaj cukrzycy nazywany jest cukrzycą insulinozależną, typu 1 lub cukrzycą wieku młodzieńczego.W cukrzycy typu 1 istotą choroby jest brak wydzielania insuliny. Chory przez całe życie wymaga podawania insuliny za pomocą penów lub pompy insulinowej. Od wielu lat na całym świecie prowadzone są badania, które miałyby wyjaśnić przyczyny rozwoju choroby. Obecnie, uważa się, że u osób predysponowanych genetycznie wystąpienie choroby powodują czynniki środowiskowe. Jeżeli któryś z czynników uda się zidentyfikować i wyeliminować, być może spowoduje to mniejszą zachorowalność na tę chorobę. Pod uwagę brane są między innymi czynniki infekcyjne (wirusy), miejsce zamieszkania (miasto, wieś), sposób karmienia niemowląt, podawanie witaminy D. 

A czym jest cukrzyca dla mnie? 

Codziennym wyzwaniem, walką o dobry cukier, chorobą, która zmienia życie i ma na nie ogromny wpływ. Często jest powodem przemyśleń, że może gdybym nie zachorowała byłabym innym człowiekiem, może nie byłabym wtedy tym kim jestem w tej chwili. Ale pojawiają się też mimo upływu tych prawie 12 lat ciągle pytania czemu ja, co ze mną będzie, czy będę mogła mieć szczęśliwą rodzinę, jak będę sobie radzić z chorobą w przyszłości... jak uchronić się od powikłań, co jeśli się pojawią, jak poradzić sobie psychicznie...

Cukrzyca nie jest dla mnie czymś, czemu coś zawdzięczam, niestety... Nie mogę powiedzieć, że dzięki niej mam lepsze życie, czy jestem lepszym człowiekiem. Pogodzenie się z nią jest trudne i myślę, że we mnie nadal to całkowicie nie nastąpiło... I chyba stąd ten ciągły brak motywacji, chwilowe załamania, smutki i oczy pełne łez, gdy przypominam sobie naszą historią lub co gorsze gdy czytam historie malutkich dzieci, których spotkało to samo... 

Ale cóż, razem z siostrą znalazłyśmy nowe motywacje o których w kolejnym poście, założyłyśmy bloga, który szczerze mówiąc ma na nas trochę wpływ terapeutyczny. Mam nadzieję, że kiedyś będę mogła powiedzieć Mam cukrzycę, Mam dobre cukry, Akceptuję ją, Nie przeszkadza mi ona... Zobaczymy, czas pokaże..

Na pewno w tym wszystkim pomagają nam i z pewnością też innym diabetykom wszelkie kampanie uświadamiające, blogi innych cukrzyków lub ich rodziców, fora i strony internetowe które dają wsparcie, uczą, uwrażliwiają, uświadamiają i dają nadzieje na lepsze. Przedstawię Wam kilka z nich! Wszystkie są warte uwagi, nie sposób wszystkich przedstawić, więc wymienię te które zwróciły moją uwagę

Kampanie
Żyję, bo biorę http://www.zyjebobiore.pl/


Stronki facebook'owe

Ja cukrzyk! blog cukrzyka o cukrzycy https://www.facebook.com/JaCukrzyk?fref=ts


„Mam pasję! Cukier mi nie podskoczy!” https://www.facebook.com/mampasje


Być cukrzykiem - coś o słodkich i dla słodkich https://www.facebook.com/byc.cukrzykiem?fref=ts

Strony internetowe


Mojacukrzyca.org http://www.mojacukrzyca.org/

Cukrzyca.pl http://cukrzyca.pl/
Blogi

3mam cukier http://www.3mamcukier.pl

Diabetyk i dietetyk http://www.diabetyk.blox.pl

Jakim mówi literatura:

"w ostatnich latach liczba zachorowań dramatycznie wzrasta, zwłaszcza w krajach rozwijających się"
"W XXI - wieku na całym świecie spodziewana jest epidemia cukrzycy. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 20 lat liczba chorych będzie wzrastała w coraz szybszym tempie"

Te dane nie są optymistyczne. W kręgach naszych bliskich, przyjaciół, znajomych cukrzyca będzie pojawiała się coraz częściej, dlatego moim zdaniem każdy powinien coś na jej temat wiedzieć, chociaż podstawowe wiadomości. Zachęcam do zaglądania na podane strony o tej tematyce.


Marta


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz